Literatura Portál


Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol
Snaha o dokonalost, maximální bezpečí a optimální rozvoj potomkových schopností vede k vyčerpaným rodičům a přetíženým dětem. V reakci na takové děti a rodiče rozvíjí autorka koncept uvolněného rodičovství. Zabývá se například zacházením s emocemi, nasloucháním rodičovské intuici, vyváženým uspokojováním potřeb všech členů rodiny, pozorností, kterou děti potřebují, zvyšováním psychické odolnosti… Zjistíte, že spoustu věcí lze dělat méně vyčerpávajícím a více uspokojujícím způsobem, než jsme zvyklí a že i v dnešním městském prostředí lze dětem dopřát to, čeho měly vždy dostatek, a nyní jim schází: obyčejnou neorganizovanou hru a pohyb na čerstvém vzduchu.
Kniha vám pomůže k tomu, abyste si své rodičovství užívali. Aby ve vaší rodině vládla příjemná atmosféra a z vašich dětí vyrostli stabilní, pohodoví, citliví a zodpovědní lidé s rozvinutými vztahy a vazbami.
Mgr. et Mgr. Pavla Koucká je psycholožka. Působila na linkách důvěry, v současnosti pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Je autorkou mnoha článků a knih Výchova láskou (Portál, 2012) a Zdravý rozum ve výchově (Portál, 2014). Provozuje stránky www.skupinyprorodice.cz.
brož., 200 s., 315 Kč
Vílí býlí
Autor: Socha, Radomír
Ilustrace: Chupíková, Eva
Když holčička Janinka objeví na půdě babiččiny chaloupky starodávný ilustrovaný herbář, začnou se dít podivné věci. Herbář je totiž kouzelný a ukrývá v sobě neuvěřitelná překvapení. S pomocí víl se holčička dostane do čarovné říše víl a skřítků, kde zažije neobyčejná dobrodružství a pozná mnohá tajemství týkající se léčivých rostlin. Na konci každé z deseti krátkých kapitol jsou pro děti připraveny cvičné otázky, aby si připomněly zajímavosti a poznatky, které se v příběhu dozvěděly.
Radomír Socha pracuje v Biologickém centru AV ČR, publikoval několik odborných titulů o houbách. V Portále vydal knihu Zhoubné houby (2012).
váz., 112 s., 269 Kč

Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Publikace se zaměřuje na nejdůležitější pracovní nástroj pedagogů, kteří pracují v mateřské škole, na jejich osobnost. Otevírá řadu důležitých a aktuálních témat, jako jsou například inkluze, komunikace s rodiči, pedagogická diagnostika nebo týmová spolupráce, a prostřednictvím příkladů z praxe, výstupů z vlastních nebo převzatých výzkumů a otázek k sebereflexi vede pedagogy k tomu, aby zrekapitulovali svůj způsob práce, zamysleli se nad tím, co jsou jejich silné a slabé stránky a pokusili se sami najít oblasti, ve kterých mohou provést dílčí změny. 
Kniha je určena především předškolním pedagogům, učitelkám a učitelům mateřských škol, jako nástroj podporující kvalitní sebereflexi a profesní růst, dále ředitelkám a ředitelům mateřských škol jako soubor kritérií, ze kterých mohou vycházet při hodnocení svých zaměstnanců a případně při přijímání nových zaměstnanců, ale i jako studijní materiál pro budoucí učitele mateřských škol a jejich pedagogy. 
Mgr. Eva Svobodová a PhDr. Miluše Vítečková vyučují na PF JČU v Českých Budějovicích, obor učitelství pro MŠ. Autorsky se podílely na řadě publikací, například Do školky za zvířátky. Eva Svobodová je editorkou publikace Vzdělávání v mateřské škole a spoluautorkou knihy Metody dramatické výchovy v mateřské škole.
brož., 200 s., 339 Kč

Umění komunikace 

s dětmi

Autor: Ginott, Haim

Jak děti vychovávat, aniž bychom je ponižovali, hodnotit je, aniž bychom je soudili, vyjadřovat hněv, aniž bychom je zraňovali, jak uznat, co děti cítí, prožívají a co si myslí, aniž bychom jejich vnitřní svět zpochybňovali a sráželi jejich sebevědomí. Většině rodičů totiž navzdory nejlepší vůli a lásce, kterou ke svým dětem cítí, chybí rodičovské dovednosti, které se na žádných školách nevyučují. Samotná láska a selský rozum často nestačí, do výchovy je potřeba zapojit i rozum, nadhled a odstup dospělého, který se těmto dovednostem může naučit. Čtivý text spojuje moudrost s humorem, nadhled a odstup, ale i zkušenosti dětského psychologa s bohatou terapeutickou praxí.

 

Slovník speciální pedagogiky

Autor: Valenta, Milan a kol.

Speciální pedagogika je obor neustále se vyvíjející a k pochopení problematiky je třeba dobře se orientovat v rozsáhlé terminologii, která přesahuje obecné pedagogické názvosloví. Výkladový slovník nabízí abecedně řazená hesla s tím, že jednotlivé pojmy jsou doplněny terminologickými ekvivalenty v angličtině a němčině.
Knihu využijí zájemci o obor speciální pedagogiky, učitelé a studenti běžného učitelství, kteří si chtějí rozšířit povědomí o speciální pedagogice.

http://obchod.portal.cz/slovnik-specialni-pedagogiky/

Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž

Autor: Tučková Jitka

 Kniha je součásti cyklu logopedických textů určných dětem, které mají v řeči velké potíže, nejen výslovnostní. Publikace navazuje na knihu Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Ilustrované básničky sloužící k upevnění tupých sykavek Č, Š, Ž v různých pozicích ve slově respektují vývoj řeči a neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostré sykavky. V závěru je několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

http://obchod.portal.cz/rikanky-pro-upevneni-hlasek-c-s-z-/

 

Dítě se sluchovým postižením v MŠ 

a ZŠ

Autor: Iva Jungwirthová

Závažné postižení sluchu není automaticky „vstupenkou“ do speciální školy. Podle psycholožky Ivy Jungwirthové téměř u všech dětí, které špatně slyší, stojí za to pokusit se o integraci do běžné školy. Jaké vady sluchu se u dětí mohou vyskytnout?  Důležitá není podle autorky diagnóza, ale jak dítě se sluchadly nebo s kochleárním implantátem vnímá mluvenou řeč. Ve speciálních školách těmto dětem chybí především to, co jim může dát pouze integrace.
Autorka vysvětluje, co s sebou nese vada sluchu, provází čtenáře přehledem pomůcek, které děti s vadou sluchu používají, a podrobně rozebírá výchovně-vzdělávací proces ve škole. Zdůrazňuje důležitost komunikace školy s rodiči a také s odborníky, provádí čtenáře možnostmi, které dává současná legislativa, a nabízí zkušenosti a návody z praxe.

http://obchod.portal.cz/dite-se-sluchovym-postizenim-v-ms-a-zs/

 

Hněv - a co s ním?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Snad každý se někdy rozzlobí, hněv je přirozená reakce na nejrůznější podněty. Předškolní děti a děti, které právě začaly chodit do školy, ještě ale často neumějí konkrétní emoci, v tomto případě hněv, pojmenovat, natož aby si s ní věděly rady. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti svůj hněv uvědomily, uměly ho pojmenovat, mluvily o něm a dovedly s ním zacházet. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.  

http://obchod.portal.cz/produkt/hnev--a-co-s-nim-/

Žárlivost – a co s ní?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Není ostuda žárlit, žárlivost občas potká každého - ať už žárlíme na mladšího sourozence, na rodiče nebo závidíme kamarádovi hračku. Je ale dobré těmto pocitům porozumět a umět s nimi naložit. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly žárlivost pojmenovat a naučily se ji zvládat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích. Žárlivost není nic příjemného. Když však pochopíme, odkud se bere, jaké může mít důsledky či dokonce výhody, pomáhá nám to cítit se lépe.

http://obchod.portal.cz/produkt/zarlivost--a-co-s-ni-/

Stydlivost – a co s ní?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Některé děti se stydí více než jiné. V předškolním období ale není ostych nic neobvyklého, ať už ve vztahu k cizím lidem, nebo dokonce i k některým členům rodiny. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby děti uměly stydlivost pojmenovat a naučily se ji překonat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

http://obchod.portal.cz/produkt/stydlivost--a-co-s-ni-/

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Autor: Georges Cognet

Autor, klinický psycholog, vychází ve své knize ze své klinické psychologické praxe s dětmi a dospívajícími. Věnuje se nejprve tzv. volným kresbám, ukazuje vyjádření úzkosti, traumatických epizod a sexuálního násilí v kresbách dětí. Dále porovnává volné kresby s testovými kritérii TAT a přestavuje modelové záznamy postupů při rozhovorech s jednotlivými dětmi, analýzy obrázků a vytváří analytické tabulky grafických postupů v kresbě. 

V závěru jsou analyzovány tematické kresby (lidské postavy, kresby, rodiny, stromu aj.), které autor využívá ve své praxi a pro něž navrhuje interpretační postupy.   

http://obchod.portal.cz/detska-kresba-jako-diagnosticky-nastroj/

Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem

Autor: Debra S. Jacobs, Dion E. Betts

Má vaše dítě s autismem problém s čištěním zubů? Nerado se převléká a nezvládá další činnosti, které přináší běžný život? Kniha nabízí jednoduché nápady, aktivity a cvičení zaměřené na každodenní výzvy, jimž děti s autismem a jejich rodiče a vychovatelé čelí. Pomáhá osvojit si užitečné rutiny, které pomohou ve zvládání běžných situací. V knize čtenář najde i náměty na rozvíjení sociálních dovedností dětí s poruchami autistického spektra. Autoři se zaměřují na děti s PAS od batolecího po školní věk.

http://obchod.portal.cz/nacvik-sebeobsluhy-a-socialnich-dovednosti-u-deti-s-autismem/

Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje

Autor: Barbora Bazalová

Kniha představuje aktuální teoretické poznatky o problematice mentálního postižení doplněné výsledky realizovaných výzkumů a zkušeností z praxe. Má pomoci především rodičům dětí s mentálním postižením zorientovat se v problematice. Do knihy byla zařazena témata, s nimiž by se rodiče dětí s postižením měli seznámit, například postavení rodiny ve společnosti, sourozenci dětí s mentálním postižením a inkluzivní vzdělávání. Věnuje se i konkrétním praktickým problémům, například hra dítěte s mentálním postižením, rozvoj sebeobsluhy nebo komunikačních schopností. Kniha obsahuje řadu kazuistik a příkladů z praxe.

http://obchod.portal.cz/dite-s-mentalnim-postizenim-a-podpora-jeho-vyvoje/

 

 

 

 
Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Osobnost předškolního pedagoga