Literatura Portál

Thompson, Alison M.
Mé dítě má ADHD
Překlad: Kittová, Monika
Mé dítě má ADHD je upřímné a velmi dojemné osobní vylíčení zkušenosti matky, jejíž dítě má ADHD. Pro Alison Thompson byl život s jejím synem Danielem nekončící příval neposlušnosti, odmlouvání, drzosti, nadávek a agresivity. V tomto statečném vyprávění o prvních osmnácti letech jeho života autorka odhaluje své obavy, pochybnosti i mimořádnou kuráž, kterou prokázala prakticky ve všem, čím si musela projít. Alison Thompson napsala knihu, kterou uvítá každý rodič, jenž se snaží porozumět svému dítěti s ADHD a tomu, jak mu nejlépe pomoci. Je to informacemi dobře podložený a srozumitelně napsaný průvodce plný praktických tipů pro rodiče i profesionály – zvláště pak učitele. Tuto knihu zkrátka musí mít každý, jehož života se nějak dotklo ADHD.
Alison M. Thompson založila portál ADHD Kids, absolvovala výcvik NLP a životního koučinku a působí jako terapeutka a koučka – což vše zvládla během doby, kdy vychovávala syna s ADHD. Nyní se pracovně věnuje osvětě rodičů a učitelů, aby rozuměli ADHD a věděli, jak tuto poruchu u dětí zvládat.
brož., 128 s., 229 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Šest kroků ke zvládnutí ADHD a Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole.
Juul, Jesper; Hoeg, Peter a kol.
Trénink empatie u dětí
Překlad: Weberová, Michaela
Žijeme v době, která je plná podnětů, takže člověk neví, co má dělat dřív. Žijeme rovněž obklopeni násilím a nepochopením. Podle autorů této knihy je úkolem všech, kdo se podílejí na výchově dětí, pěstovat jejich schopnost spočinout v sobě, vnímat vlastní pocity, navázat se sebou kontakt. Tak se děti naučí vcítit se nejen do sebe, ale i do druhého – prohloubí schopnost empatie, s níž se všechny děti rodí, ale ne každé dítě tuto dovednost rozvine. K tomu autoři předkládají svůj model pěti přirozených kompetencí, jež souvisejí s tělem, dechem, srdcem, tvořivostí a uvědomováním. V knize je vysvětleno, co je empatie, čím může přispět dnešnímu světu a jak ji konkrétně pěstovat. Část knihy se proto věnuje návrhům na cvičení empatie pro rodiče, terapeuty či pedagogy.
Jesper Juul je světově uznávaný dánský rodinný psycholog. Česky vyšly jeho knihy Dítě – váš partner ve výchově (2015) a Vůdce smečky (2016). Peter Høeg je v současnosti snad nejpřekládanější a nejčtenější dánský spisovatel (česky Cit slečny Smilly pro sníh a řada dalších titulů). Dalšími autory jsou Dánové Jes Bertelsen a Michael Stubberup, kteří vedou kurzy duchovního rozvoje, vysokoškolský učitel v oblasti vedení organizací Steen Hildebrandt a psychoterapeutka Helle Jensen.
brož., 120 s., 229 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Emoční inteligence dítěte a její rozvoj a Každý je na něco chytrý.
Škaloudová, Renata
Rohlík, auto, dům
Ilustrace: Šťastná, Monika
Rozvoj řeči je velmi důležitý pro to, aby se dítě zapojilo do společnosti. Ve dvanácti kapitolách, které jsou uvozeny pohádkou, na níž navazují aktivity proložené básničkami a hrami se slovy, autorka dětem a jejich rodičům i učitelům nabízí dostatek podnětů k rozvoji slovní zásoby i plynulosti a bohatosti řeči. Dítě si během každé kapitoly osvojí přibližně dva až čtyři pojmy. Kniha je určena pro společnou práci rodičů či pedagogů s dětmi, které mají narušenou komunikační schopnost, ale lze ji využít i jako podpůrný materiál pro děti s běžným vývojem řeči.
PhDr. Renata Škaloudová má za sebou třicetiletou speciálněpedagogickou praxi. Působí jako školská logopedka, zaměřuje se na rozvoj řeči dětí s různými typy postižení, využívání alternativních a augmentativních forem komunikace. Má bohatou lektorskou i publikační činnost.
brož., 64 s., 169 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Povídám, povídám pohádkuNení hláska jako hláska a Říkej si a hraj.
Delfos, Martine F.
Pověz mi...
Překlad: Pellar, Ruben
Zkušená dětská psycholožka popisuje možnosti, jak zjistit, co si děti opravdu myslí a co prožívají, aniž bychom jimi manipulovali. Jak se máme dětí ptát? Jak s nimi hovořit o jejich smutku, úzkostech, fantaziích či sexualitě? Techniky a postupy, které můžeme využít, se liší podle věku, a autorka je ve své knize podrobně popisuje. Publikace je určena pro terapeuty, sociální pracovníky, učitele, právníky, policisty, studenty těchto oborů, výzkumníky i rodiče, kteří chtějí dětem lépe porozumět. Publikace, která bývá v originále i překladech opakovaně dotiskována a aktualizována, je lehce srozumitelná a oživená příklady, přehledy základních myšlenek a cvičeními. 
Dr. Martine Delfos je holandská psycholožka a terapeutka, která již od roku 1975 pracuje s dětmi, mladistvými a mladými dospělými. Přednáší na několika univerzitách po celém světě a podílí se na vzdělávání psychologů, lékařů a sociálních pracovníků. Její knihy na téma vývojové psychologie byly přeloženy do několika jazyků.
brož., 200 s., 379 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Dítě traumatizované v blízkých vztazíchSociální dovednosti v praxi a Děti a rodiče v rozvodu.
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana; Fikarová, Táňa
Pedagogická diagnostika v MŠ
Kniha se zaměřuje na problematiku pedagogické diagnostiky jako východiska individualizovaného předškolního vzdělávání. Teorie je doplněna praktickými příklady z praxe v mateřské škole. Cenná je kapitola věnovaná přechodu dítěte z mateřské do základní školy, respektive školní zralosti. Přínosem je prakticky pojaté téma vedení portfolií dětí obohacené o zkušenosti s vedením portfolia dítěte v zahraničí. Publikace obsahuje základní témata týkající se pedagogické diagnostiky, jakými jsou zásady, metody a proces diagnostikování včetně nejčastějších chyb, které se při zjišťování informací o dětech objevují. Kniha je určena učitelům a ředitelům mateřských škol, ale i studentům SPgŠ a studentům VŠ oboru Učitelství pro mateřské školy a Předškolní pedagogika. Mohou ji využít také učitelé vysokých i středních škol oborů zaměřených na předškolní vzdělávání.
PhDr. Zora Syslová, Ph.D., působí jako odborná asistentka katedry primární pedagogiky na PedF MUNI. Řadu let působila jako učitelka a ředitelka MŠ, má rozsáhlou publikační činnost, vede semináře a letní školy pro učitelky MŠ. Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., působí jako docentka katedry primární pedagogiky na PedF MUNI. Pracovala jako učitelka základní školy. Má bohatou publikační činnost.PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D., vystudovala jednooborovou psychologii na FF MU. Dlouhodobě se věnuje výuce diagnostiky (zejména projektivních metod). Aktuálně pracuje jako odborná asistentka na Pedagogické fakultě MU v Brně a externě spolupracuje s FSS MU. Jako supervizor psychodiagnostických metod spolupracuje s Psychiatrickou nemocnicí Havlíčkův Brod.
brož., 128 s., 225 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Individualizace v mateřské školeKomunikace v problémových situacích a Poradenská činnost učitele v mateřské škole.
Portmann, Rosemarie
100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí
Překlad: Bezděková, Alena
Portmann, Rosemarie
100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí
Překlad: Bezděková, Alena
Důvěru v sebe sama a ve své schopnosti si dítě buduje tím, že mu opakovaně dáváme pocítit, že je šikovné, zvládá věci kolem sebe… I rozvoj sociálních kompetencí stojí a padá s tím, jak k dítěti přistupují „jeho“ dospělí. Je dobré, pokud má dítě možnost v bezpečném prostředí „trénovat“ důležité dovednosti, z nichž sebedůvěra a sociální kompetence rostou. Ve školce se dítě učí vnímat své právo na respekt a povinnost chovat se s respektem k druhým a vyjadřovat své pocity a stát si za nimi. Dále buduje schopnost otevřeně a jasně zastávat vlastní názor, i když ostatní mají názor opačný, a zároveň respektovat názor druhých. Sebedůvěra a sociální kompetence mu pomáhají setkávat se s druhými lidmi otevřeně a uvolněně, férově vyjadřovat kritiku a snášet kritiku vlastní osoby, vyjadřovat svá přání a potřeby a dokázat říci ne.Rosemarie Portmann pracovala jako školní psycholožka ve Státním školském úřadu ve Wiesbadenu a přednášela pedagogiku na univerzitě ve Frankfurtu nad Mohanem.
brož., 128 s., 199 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty dětíHry a aktivity pro zkoumání emocí a Hry pro rozvoj emocí a komunikace.

Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol
Snaha o dokonalost, maximální bezpečí a optimální rozvoj potomkových schopností vede k vyčerpaným rodičům a přetíženým dětem. V reakci na takové děti a rodiče rozvíjí autorka koncept uvolněného rodičovství. Zabývá se například zacházením s emocemi, nasloucháním rodičovské intuici, vyváženým uspokojováním potřeb všech členů rodiny, pozorností, kterou děti potřebují, zvyšováním psychické odolnosti… Zjistíte, že spoustu věcí lze dělat méně vyčerpávajícím a více uspokojujícím způsobem, než jsme zvyklí a že i v dnešním městském prostředí lze dětem dopřát to, čeho měly vždy dostatek, a nyní jim schází: obyčejnou neorganizovanou hru a pohyb na čerstvém vzduchu.
Kniha vám pomůže k tomu, abyste si své rodičovství užívali. Aby ve vaší rodině vládla příjemná atmosféra a z vašich dětí vyrostli stabilní, pohodoví, citliví a zodpovědní lidé s rozvinutými vztahy a vazbami.
Mgr. et Mgr. Pavla Koucká je psycholožka. Působila na linkách důvěry, v současnosti pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Je autorkou mnoha článků a knih Výchova láskou (Portál, 2012) a Zdravý rozum ve výchově (Portál, 2014). Provozuje stránky www.skupinyprorodice.cz.
brož., 200 s., 315 Kč
Vílí býlí
Autor: Socha, Radomír
Ilustrace: Chupíková, Eva
Když holčička Janinka objeví na půdě babiččiny chaloupky starodávný ilustrovaný herbář, začnou se dít podivné věci. Herbář je totiž kouzelný a ukrývá v sobě neuvěřitelná překvapení. S pomocí víl se holčička dostane do čarovné říše víl a skřítků, kde zažije neobyčejná dobrodružství a pozná mnohá tajemství týkající se léčivých rostlin. Na konci každé z deseti krátkých kapitol jsou pro děti připraveny cvičné otázky, aby si připomněly zajímavosti a poznatky, které se v příběhu dozvěděly.
Radomír Socha pracuje v Biologickém centru AV ČR, publikoval několik odborných titulů o houbách. V Portále vydal knihu Zhoubné houby (2012).
váz., 112 s., 269 Kč

Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Publikace se zaměřuje na nejdůležitější pracovní nástroj pedagogů, kteří pracují v mateřské škole, na jejich osobnost. Otevírá řadu důležitých a aktuálních témat, jako jsou například inkluze, komunikace s rodiči, pedagogická diagnostika nebo týmová spolupráce, a prostřednictvím příkladů z praxe, výstupů z vlastních nebo převzatých výzkumů a otázek k sebereflexi vede pedagogy k tomu, aby zrekapitulovali svůj způsob práce, zamysleli se nad tím, co jsou jejich silné a slabé stránky a pokusili se sami najít oblasti, ve kterých mohou provést dílčí změny. 
Kniha je určena především předškolním pedagogům, učitelkám a učitelům mateřských škol, jako nástroj podporující kvalitní sebereflexi a profesní růst, dále ředitelkám a ředitelům mateřských škol jako soubor kritérií, ze kterých mohou vycházet při hodnocení svých zaměstnanců a případně při přijímání nových zaměstnanců, ale i jako studijní materiál pro budoucí učitele mateřských škol a jejich pedagogy. 
Mgr. Eva Svobodová a PhDr. Miluše Vítečková vyučují na PF JČU v Českých Budějovicích, obor učitelství pro MŠ. Autorsky se podílely na řadě publikací, například Do školky za zvířátky. Eva Svobodová je editorkou publikace Vzdělávání v mateřské škole a spoluautorkou knihy Metody dramatické výchovy v mateřské škole.
brož., 200 s., 339 Kč

Umění komunikace 

s dětmi

Autor: Ginott, Haim

Jak děti vychovávat, aniž bychom je ponižovali, hodnotit je, aniž bychom je soudili, vyjadřovat hněv, aniž bychom je zraňovali, jak uznat, co děti cítí, prožívají a co si myslí, aniž bychom jejich vnitřní svět zpochybňovali a sráželi jejich sebevědomí. Většině rodičů totiž navzdory nejlepší vůli a lásce, kterou ke svým dětem cítí, chybí rodičovské dovednosti, které se na žádných školách nevyučují. Samotná láska a selský rozum často nestačí, do výchovy je potřeba zapojit i rozum, nadhled a odstup dospělého, který se těmto dovednostem může naučit. Čtivý text spojuje moudrost s humorem, nadhled a odstup, ale i zkušenosti dětského psychologa s bohatou terapeutickou praxí.

 

Slovník speciální pedagogiky

Autor: Valenta, Milan a kol.

Speciální pedagogika je obor neustále se vyvíjející a k pochopení problematiky je třeba dobře se orientovat v rozsáhlé terminologii, která přesahuje obecné pedagogické názvosloví. Výkladový slovník nabízí abecedně řazená hesla s tím, že jednotlivé pojmy jsou doplněny terminologickými ekvivalenty v angličtině a němčině.
Knihu využijí zájemci o obor speciální pedagogiky, učitelé a studenti běžného učitelství, kteří si chtějí rozšířit povědomí o speciální pedagogice.

https://obchod.portal.cz/slovnik-specialni-pedagogiky/

Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž

Autor: Tučková Jitka

 Kniha je součásti cyklu logopedických textů určných dětem, které mají v řeči velké potíže, nejen výslovnostní. Publikace navazuje na knihu Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Ilustrované básničky sloužící k upevnění tupých sykavek Č, Š, Ž v různých pozicích ve slově respektují vývoj řeči a neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostré sykavky. V závěru je několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

https://obchod.portal.cz/rikanky-pro-upevneni-hlasek-c-s-z-/

 

Dítě se sluchovým postižením v MŠ 

a ZŠ

Autor: Iva Jungwirthová

Závažné postižení sluchu není automaticky „vstupenkou“ do speciální školy. Podle psycholožky Ivy Jungwirthové téměř u všech dětí, které špatně slyší, stojí za to pokusit se o integraci do běžné školy. Jaké vady sluchu se u dětí mohou vyskytnout?  Důležitá není podle autorky diagnóza, ale jak dítě se sluchadly nebo s kochleárním implantátem vnímá mluvenou řeč. Ve speciálních školách těmto dětem chybí především to, co jim může dát pouze integrace.
Autorka vysvětluje, co s sebou nese vada sluchu, provází čtenáře přehledem pomůcek, které děti s vadou sluchu používají, a podrobně rozebírá výchovně-vzdělávací proces ve škole. Zdůrazňuje důležitost komunikace školy s rodiči a také s odborníky, provádí čtenáře možnostmi, které dává současná legislativa, a nabízí zkušenosti a návody z praxe.

https://obchod.portal.cz/dite-se-sluchovym-postizenim-v-ms-a-zs/

 

Hněv - a co s ním?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Snad každý se někdy rozzlobí, hněv je přirozená reakce na nejrůznější podněty. Předškolní děti a děti, které právě začaly chodit do školy, ještě ale často neumějí konkrétní emoci, v tomto případě hněv, pojmenovat, natož aby si s ní věděly rady. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti svůj hněv uvědomily, uměly ho pojmenovat, mluvily o něm a dovedly s ním zacházet. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.  

https://obchod.portal.cz/produkt/hnev--a-co-s-nim-/

Žárlivost – a co s ní?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Není ostuda žárlit, žárlivost občas potká každého - ať už žárlíme na mladšího sourozence, na rodiče nebo závidíme kamarádovi hračku. Je ale dobré těmto pocitům porozumět a umět s nimi naložit. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly žárlivost pojmenovat a naučily se ji zvládat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích. Žárlivost není nic příjemného. Když však pochopíme, odkud se bere, jaké může mít důsledky či dokonce výhody, pomáhá nám to cítit se lépe.

https://obchod.portal.cz/produkt/zarlivost--a-co-s-ni-/

Stydlivost – a co s ní?

Autor: Catherine Dolto, Colline Faure-Poirée

Některé děti se stydí více než jiné. V předškolním období ale není ostych nic neobvyklého, ať už ve vztahu k cizím lidem, nebo dokonce i k některým členům rodiny. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby děti uměly stydlivost pojmenovat a naučily se ji překonat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

https://obchod.portal.cz/produkt/stydlivost--a-co-s-ni-/

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Autor: Georges Cognet

Autor, klinický psycholog, vychází ve své knize ze své klinické psychologické praxe s dětmi a dospívajícími. Věnuje se nejprve tzv. volným kresbám, ukazuje vyjádření úzkosti, traumatických epizod a sexuálního násilí v kresbách dětí. Dále porovnává volné kresby s testovými kritérii TAT a přestavuje modelové záznamy postupů při rozhovorech s jednotlivými dětmi, analýzy obrázků a vytváří analytické tabulky grafických postupů v kresbě. 

V závěru jsou analyzovány tematické kresby (lidské postavy, kresby, rodiny, stromu aj.), které autor využívá ve své praxi a pro něž navrhuje interpretační postupy.   

https://obchod.portal.cz/detska-kresba-jako-diagnosticky-nastroj/

Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem

Autor: Debra S. Jacobs, Dion E. Betts

Má vaše dítě s autismem problém s čištěním zubů? Nerado se převléká a nezvládá další činnosti, které přináší běžný život? Kniha nabízí jednoduché nápady, aktivity a cvičení zaměřené na každodenní výzvy, jimž děti s autismem a jejich rodiče a vychovatelé čelí. Pomáhá osvojit si užitečné rutiny, které pomohou ve zvládání běžných situací. V knize čtenář najde i náměty na rozvíjení sociálních dovedností dětí s poruchami autistického spektra. Autoři se zaměřují na děti s PAS od batolecího po školní věk.

https://obchod.portal.cz/nacvik-sebeobsluhy-a-socialnich-dovednosti-u-deti-s-autismem/

Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje

Autor: Barbora Bazalová

Kniha představuje aktuální teoretické poznatky o problematice mentálního postižení doplněné výsledky realizovaných výzkumů a zkušeností z praxe. Má pomoci především rodičům dětí s mentálním postižením zorientovat se v problematice. Do knihy byla zařazena témata, s nimiž by se rodiče dětí s postižením měli seznámit, například postavení rodiny ve společnosti, sourozenci dětí s mentálním postižením a inkluzivní vzdělávání. Věnuje se i konkrétním praktickým problémům, například hra dítěte s mentálním postižením, rozvoj sebeobsluhy nebo komunikačních schopností. Kniha obsahuje řadu kazuistik a příkladů z praxe.

https://obchod.portal.cz/dite-s-mentalnim-postizenim-a-podpora-jeho-vyvoje/

 

 

 

 
Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Osobnost předškolního pedagoga