Literatura Portál

Košek Bartošová, Iva; Křováčková, Blanka
ŠPL 26 - Už se těším do školy
Pracovní listy obsahují soubor zábavných úkolů pro děti ve věku 5–7 let. Jsou rozděleny dočtyř tematických bloků. Témata se vztahují k ročním obdobím a k vybraným svátkům našíkultury. Nabízená cvičení jsou zaměřena především na rozvíjení grafomotorických dovedností dítěte, pravolevé orientace, časových a prostorových představ, zrakového, sluchového vnímání. Rozvíjeny jsou také základní matematické představy, paměť a slovní zásoba dítěte. Součástí pracovních listů je metodický návod, který, především rodičům, ozřejmí problematiku související s rozvojem jemné motoriky a grafomotoriky. 
Mgr. Iva Košek Bartošová, Ph.D., vystudovala učitelství pro školy pro mládež vyžadující zvláštní péči a učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Na Univerzitě Hradec Králové působí jako odborná asistentka Ústavu primární a preprimární edukace. Učila v malotřídní škole s dětmi obtížně vychovatelnými. PhDr. Blanka Křováčkovávystudovala jednooborovou psychologii na FF UK. Působila jako psycholožka v diagnostickém ústavu a v PPP, nyní je akademickou pracovnicí Univerzity Hradec Králové. Obě autorky publikovaly řadu odborných článků a podílely se mimo jiné na projektu týkajícím se přípravných tříd. V nakladatelství Portál společně vydaly knihu Už brzy půjdu do školy
brož., 64 s., 169 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly ŠPL 25 - Hravá grafomotorikaŠPL 24 - Do přírody za zvířátky a ŠPL 23 - Rozvoj slovní zásoby.
Krogerus, Mikael; Tschäppeler, Roman
Kniha rozhodnutí
Překlad: Prešlová, Kateřina
Ilustrace: Earnhart, Philip
Které auto si mám koupit? Jak můžu motivovat sebe nebo svůj tým? Jak to, že lidé touží po tom, co nepotřebují? Kdy je čas na změnu? Proč je dobré mít omezený výběr? Žiju v přítomnosti? Proč lidé kouří, i když je to nezdravé? Na tyto i řadu jiných otázek pomohla tato kniha odpovědět již milionu lidí v 27 různých zemích. Skládá se z padesáti grafických modelů a jejich stručného popisu. Sami autoři říkají, že modely jsou zjednodušením důležitých součástí skutečnosti. S pomocí obrázků znázorňují to, co lze slovy vyjádřit jen stěží. Nehledejte v nich však odpovědi. Ty naleznete teprve potom, co si model sami vyzkoušíte. Autoři přitom používají proslulé i zcela neznámé modely rozhodování. Kniha tak velmi přístupnou formou poskytuje podněty pro rozmanité aspekty rozhodování i úspěšného života obecně. A ještě malý návod. Pokud rádi užíváte metodu „pokus–omyl“, začněte nejlépe částí „Jak se zlepšit“, případně „Jak zlepšit druhé“. Jste-li onen typ, který si nejprve prostuduje určitou teorii a pak podle ní jedná, doporučujeme začít kapitolou „Jak se lépe pochopit“ nebo „Jak lépe pochopit druhé“.
Mikael Krogerus je původem finský žurnalista. Roman Tschäppeler zase švýcarský producent. Oba se potkali v alternativní dánské obchodní škole Kaospilot a dnes žijí ve švýcarském Bielu. Společně napsali několik bestsellerů, které byly přeloženy do řady jazyků. Knihu ilustroval Philip Earnhart.
brož., 176 s., 299 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Nový One Minute ManagerTo je ono! a Nikdy není pozdě na spokojený tým.
Adam, David
Muž, který nemohl přestat
Překlad: Pietrasová, Kateřina


„Řekněme, že stojíte blízko okraje útesu a užíváte si výhled. Není tu žádná bezpečnostní zábrana a část vašeho mozku, která hlídá možná nebezpečí a instinktivně se jim vyhýbá, znervózní a vyšle signál nohám, aby udělaly krok zpět, a riziko tím snížily. Jiná část mozku tento příkaz pohnout nohama zaznamená a snaží se ho vysvětlit tím, že porovná imaginární hrozbu s realitou. Žádná bezprostřední hrozba tu však není. Klidně stojíte. Proč tedy ustupovat zpět? V čem je problém? Mozek – generátor vtíravých myšlenek – vystřelí (iracionální) návrh: problém musí být v tom, že jsi chtěl skočit.“Vtíravé myšlenky má občas téměř každý. Ať už se týkají jídla, sexu, násilného chování, devět z deseti lidí občas napadne něco, co vzápětí vnímají jako šokující, nepřiměřené či děsivé. Pokud se takové nechtěné myšlenky vracejí opakovaně a donutí člověka vyhýbat se jim pomocí rituálů v chování, může se takové myšlení a chování rozvinout v obsedatně kompulzivní poruchu. Autor, který sám přes dvacet let s touto poruchou zápolí, v upřímné snaze jí porozumět nabízí přehled psychologických, výzkumných, historických, ale i osobních postřehů a poznatků. Osobní příběh se prolíná celou knihou od prvního výskytu, kdy se nemoc ozvala jako „sněhová vločka uprostřed léta“, přes rozvoj složitých kompulzivních obran proti vtíravým myšlenkám, až po léčbu ve skupinové terapii KBT.
David Adam je britský novinář, autor a redaktor populárně vědeckého časopisu Nature. Několik let působil jako speciální korespondent pro The Guardian pro oblast vědy, medicíny a životního prostředí.
brož., 288 s., 399 Kč
Vyjde také jako e-kniha.
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Jenom já jsem letadloA co řeknete teď, doktore? a Kdo je tu vlastně blázen?.

Uhls, Yalda T.
Mediální mámy a digitální tátové
Překlad: Le Roch, Pavla

 

Ničí sociální sítě naše děti? Kolik času stráveného na internetu je už příliš? Co pro teenagery znamenají selfie a sexting? Jak jejich život ovlivňuje syndrom zvaný FOMO (Fear of Missing Out), tedy potřeba být neustále online, protože jinak by bylo možné něco podstatného propásnout? Tento rádce jednoduchým, srozumitelným způsobem seznamuje čtenáře s tím, jaký vliv mohou mít současná média na naše děti, ale i na nás samotné. Každá kapitola je zakončena shrnutím nejdůležitějších bodů a užitečnými typy pro běžný život. Poskytuje tak přehledný a čtivý návod, jak snadněji proplouvat nástrahami digitální éry. Kniha je ceněna zejména pro svou informativnost a pozitivní tón.
Dr. Yalda T. Uhls původně pracovala v MGM a Sony, pak se ale začala věnovat otázkám dětského vývoje a získala doktorát z psychologie na UCLA. Nyní zkoumá, jak média ovlivňují sociální chování u teenagerů, a vede seminář o digitálních médiích a lidském vývoji.
brož., 240 s., 325 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Připoutej se, nebo umře jednorožec!Ale já chci tohle, mami a Když děti často stůňou.

Winnicott, Donald W.
Hraní a realita
Překlad: Le Roch, Pavla

 

Jaké má tvořivost kořeny a jak je můžeme rozvíjet, ať už v sobě nebo ve druhých? Kniha odpovídá nejen na tyto otázky, ale věnuje se základním tématům individuálního já a jeho vztahu s vnějším světem. Po představení teorie přechodového objektu a přechodových jevů Winnicott líčí, jak se v podpůrném prostředí při dostatečně dobré péči matky či mateřské postavy rozvíjí vědomí vlastního já, jeho vymezení vůči vnějšímu světu a co se odehrává v prostoru mezi vnitřní subjektivní a vnější objektivně vnímanou realitou. Zabývá se i situacemi, kdy dochází k narušení tohoto vývoje. Významná z hlediska vývoje psychoanalytické teorie je kapitola o použití objektu, tedy nejen o způsobu, jakým se subjekt k objektu vztahuje, ale jak ho používá a co toto používání umožňuje či co mu brání. Pokračuje tím, jak se prostor mezi matkou a dítětem, mezi já a ne-já stává základem kulturní zkušenosti člověka, potenciálním prostorem pro jeho tvůrčí aktivity a žití samé. Teorii přechodových objektů a přechodových jevů rozšiřuje o zamyšlení nad tvořivostí, skrytou rivalitou mužského a ženského prvku v osobnosti a pojetí kultury v širším slova smyslu.Teoretické koncepty jsou dokreslovány příklady z autorovy terapeutické praxe s dětmi i dospělými klienty. Doslov MUDr. Vladimír Vavrda.
Donald Woods Winnicott byl britský psychoanalytik a pediatr, významný představitel Britské školy objektních vztahů.
brož., 216 s., 379 Kč.

McBride, Karyl
Budu vůbec někdy dost dobrá?
Překlad: Koupilová, Marcela

 

Tato kniha je určena dcerám matek, které se chovaly sobecky a soustředily se jen na sebe. Nabízí jim pomocnou ruku k tomu, aby překonaly to, co se jim dělo, a dokázaly změnit svůj život. Karyl McBride má více než dvacetiletou praxi s prací s ženami, které prošly touto zkušeností, a pomáhá jim odhalit, jak tato zkušenost poznamenala jejich emoční život, a také vytvořit si vlastní program, který jim pomůže ochránit se před vlivy minulosti, rozhodovat se a přivést je k zotavení zranění z osobní historie. Narcistické matky své dcery učí, že láska není bezpodmínečná, že ji dostanou pouze tehdy, když se chovají tak, jak se od nich očekává. Jako dospělé pak tyto dcery mají problém s překonáním pocitu nedostatečnosti, zklamání, emoční prázdnoty a smutku. Utíkají se pak do nezdravých romantických vztahů, mívají sklon k perfekcionismu a neadekvátní sebekritice a potýkají se s frustrací. Často také sabotují samy sebe.Kniha jim pomůže rozpoznat jejich vlastní zkušenost s mateřským narcismem a jeho dopady na celý jejich život. Také jim pomůže zjistit, zda samy převzaly verbální i neverbální poselství svých matek a zda se s nimi ztotožnily. Pomůže jim v tom, aby převzaly kontrolu nad svým životem a nastolily ve vztahu se svou matkou jasné a zdravé hranice. 
Karyl McBride, Ph.D. , je manželskou a rodinnou poradkyní s více než třicetiletou zkušeností. Specializuje se na léčení traumatu a je uznávanou odbornicí v oblasti narcismu.
brož., 232 s., 335 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Mužský narcismusO matkách a dcerách a Manipulativní rodiče.

Krolupperová, Daniela
Taje olivového háje
Ilustrace: Chupíková, Eva

 

Malou vílu odnese vítr mistrál z hor do zahrady opuštěného domu na pobřeží Provence. Víla se o zahradu začne starat a na nový domov si postupně zvykne. Seznámí se i s vílou žijící ve vesnické kavárně, takže už není sama. Na popud místního faráře se víly rozhodnou udělat dobrý skutek: najít majitele brýlí, jež leží zapomenuté v altánu za domem. Brýle patří zvláštnímu mladíkovi jménem Benedikt, který sepisuje jména větrů a věří, že na světě existuje strom vyšší než sto metrů. Nakonec se za ním vypraví po moři až na jiný světadíl…Určeno především dětem mladšího školního věku. 
Daniela Krolupperová je překladatelka a novinářka, vydala řadu knih pro děti, v Portále např. Rybí slibyZákeřné keřeMizící hmyzíciJde sem lesem neboPolární pohádku.
váz., 120 s., 249 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Mizící hmyzíciJde sem lesem a Polární pohádka.

Gardner, Howard
Dimenze myšlení
Překlad: Votavová, Eva
Jedna z nejvlivnějších knih o vývojové psychologii, psychologii myšlení a o reformě vzdělávání představuje teorii „mnoha inteligencí“ s převratnými důsledky pro výchovu dětí a jejich školní vzdělávání. Autor v ní ukazuje, jak se vyvíjelo pojetí inteligence, a na základě výzkumů z oblasti psychologie, etnologie a dalších oborů dokazuje existenci nejméně sedmi relativně nezávislých druhů inteligence, které jsou různým lidem dány v různé míře. Jednotlivé vysoce rozvinuté inteligence autor ilustruje na příkladech ze života výrazných a známých osobností, rozborů jejich výroků a ukázek z jejich díla.
Howard Gardner je profesor pedagogických věd na Harvardově univerzitě a ředitel Projektu Zero zkoumajícího možnosti rozvoje lidského potenciálu. Je jedním z nejvlivnějších amerických myslitelů v oblasti reformy vzdělávání.
váz., 480 s., 699 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Psychoanalytická diagnózaPsychologie dítěte a Flow.
Thompson, Alison M.
Mé dítě má ADHD
Překlad: Kittová, Monika
Mé dítě má ADHD je upřímné a velmi dojemné osobní vylíčení zkušenosti matky, jejíž dítě má ADHD. Pro Alison Thompson byl život s jejím synem Danielem nekončící příval neposlušnosti, odmlouvání, drzosti, nadávek a agresivity. V tomto statečném vyprávění o prvních osmnácti letech jeho života autorka odhaluje své obavy, pochybnosti i mimořádnou kuráž, kterou prokázala prakticky ve všem, čím si musela projít. Alison Thompson napsala knihu, kterou uvítá každý rodič, jenž se snaží porozumět svému dítěti s ADHD a tomu, jak mu nejlépe pomoci. Je to informacemi dobře podložený a srozumitelně napsaný průvodce plný praktických tipů pro rodiče i profesionály – zvláště pak učitele. Tuto knihu zkrátka musí mít každý, jehož života se nějak dotklo ADHD.
Alison M. Thompson založila portál ADHD Kids, absolvovala výcvik NLP a životního koučinku a působí jako terapeutka a koučka – což vše zvládla během doby, kdy vychovávala syna s ADHD. Nyní se pracovně věnuje osvětě rodičů a učitelů, aby rozuměli ADHD a věděli, jak tuto poruchu u dětí zvládat.
brož., 128 s., 229 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Šest kroků ke zvládnutí ADHD a Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole.
Juul, Jesper; Hoeg, Peter a kol.
Trénink empatie u dětí
Překlad: Weberová, Michaela
Žijeme v době, která je plná podnětů, takže člověk neví, co má dělat dřív. Žijeme rovněž obklopeni násilím a nepochopením. Podle autorů této knihy je úkolem všech, kdo se podílejí na výchově dětí, pěstovat jejich schopnost spočinout v sobě, vnímat vlastní pocity, navázat se sebou kontakt. Tak se děti naučí vcítit se nejen do sebe, ale i do druhého – prohloubí schopnost empatie, s níž se všechny děti rodí, ale ne každé dítě tuto dovednost rozvine. K tomu autoři předkládají svůj model pěti přirozených kompetencí, jež souvisejí s tělem, dechem, srdcem, tvořivostí a uvědomováním. V knize je vysvětleno, co je empatie, čím může přispět dnešnímu světu a jak ji konkrétně pěstovat. Část knihy se proto věnuje návrhům na cvičení empatie pro rodiče, terapeuty či pedagogy.
Jesper Juul je světově uznávaný dánský rodinný psycholog. Česky vyšly jeho knihy Dítě – váš partner ve výchově (2015) a Vůdce smečky (2016). Peter Høeg je v současnosti snad nejpřekládanější a nejčtenější dánský spisovatel (česky Cit slečny Smilly pro sníh a řada dalších titulů). Dalšími autory jsou Dánové Jes Bertelsen a Michael Stubberup, kteří vedou kurzy duchovního rozvoje, vysokoškolský učitel v oblasti vedení organizací Steen Hildebrandt a psychoterapeutka Helle Jensen.
brož., 120 s., 229 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Emoční inteligence dítěte a její rozvoj a Každý je na něco chytrý.
Škaloudová, Renata
Rohlík, auto, dům
Ilustrace: Šťastná, Monika
Rozvoj řeči je velmi důležitý pro to, aby se dítě zapojilo do společnosti. Ve dvanácti kapitolách, které jsou uvozeny pohádkou, na níž navazují aktivity proložené básničkami a hrami se slovy, autorka dětem a jejich rodičům i učitelům nabízí dostatek podnětů k rozvoji slovní zásoby i plynulosti a bohatosti řeči. Dítě si během každé kapitoly osvojí přibližně dva až čtyři pojmy. Kniha je určena pro společnou práci rodičů či pedagogů s dětmi, které mají narušenou komunikační schopnost, ale lze ji využít i jako podpůrný materiál pro děti s běžným vývojem řeči.
PhDr. Renata Škaloudová má za sebou třicetiletou speciálněpedagogickou praxi. Působí jako školská logopedka, zaměřuje se na rozvoj řeči dětí s různými typy postižení, využívání alternativních a augmentativních forem komunikace. Má bohatou lektorskou i publikační činnost.
brož., 64 s., 169 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Povídám, povídám pohádkuNení hláska jako hláska a Říkej si a hraj.
Delfos, Martine F.
Pověz mi...
Překlad: Pellar, Ruben
Zkušená dětská psycholožka popisuje možnosti, jak zjistit, co si děti opravdu myslí a co prožívají, aniž bychom jimi manipulovali. Jak se máme dětí ptát? Jak s nimi hovořit o jejich smutku, úzkostech, fantaziích či sexualitě? Techniky a postupy, které můžeme využít, se liší podle věku, a autorka je ve své knize podrobně popisuje. Publikace je určena pro terapeuty, sociální pracovníky, učitele, právníky, policisty, studenty těchto oborů, výzkumníky i rodiče, kteří chtějí dětem lépe porozumět. Publikace, která bývá v originále i překladech opakovaně dotiskována a aktualizována, je lehce srozumitelná a oživená příklady, přehledy základních myšlenek a cvičeními. 
Dr. Martine Delfos je holandská psycholožka a terapeutka, která již od roku 1975 pracuje s dětmi, mladistvými a mladými dospělými. Přednáší na několika univerzitách po celém světě a podílí se na vzdělávání psychologů, lékařů a sociálních pracovníků. Její knihy na téma vývojové psychologie byly přeloženy do několika jazyků.
brož., 200 s., 379 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Dítě traumatizované v blízkých vztazíchSociální dovednosti v praxi a Děti a rodiče v rozvodu.
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana; Fikarová, Táňa
Pedagogická diagnostika v MŠ
Kniha se zaměřuje na problematiku pedagogické diagnostiky jako východiska individualizovaného předškolního vzdělávání. Teorie je doplněna praktickými příklady z praxe v mateřské škole. Cenná je kapitola věnovaná přechodu dítěte z mateřské do základní školy, respektive školní zralosti. Přínosem je prakticky pojaté téma vedení portfolií dětí obohacené o zkušenosti s vedením portfolia dítěte v zahraničí. Publikace obsahuje základní témata týkající se pedagogické diagnostiky, jakými jsou zásady, metody a proces diagnostikování včetně nejčastějších chyb, které se při zjišťování informací o dětech objevují. Kniha je určena učitelům a ředitelům mateřských škol, ale i studentům SPgŠ a studentům VŠ oboru Učitelství pro mateřské školy a Předškolní pedagogika. Mohou ji využít také učitelé vysokých i středních škol oborů zaměřených na předškolní vzdělávání.
PhDr. Zora Syslová, Ph.D., působí jako odborná asistentka katedry primární pedagogiky na PedF MUNI. Řadu let působila jako učitelka a ředitelka MŠ, má rozsáhlou publikační činnost, vede semináře a letní školy pro učitelky MŠ. Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., působí jako docentka katedry primární pedagogiky na PedF MUNI. Pracovala jako učitelka základní školy. Má bohatou publikační činnost.PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D., vystudovala jednooborovou psychologii na FF MU. Dlouhodobě se věnuje výuce diagnostiky (zejména projektivních metod). Aktuálně pracuje jako odborná asistentka na Pedagogické fakultě MU v Brně a externě spolupracuje s FSS MU. Jako supervizor psychodiagnostických metod spolupracuje s Psychiatrickou nemocnicí Havlíčkův Brod.
brož., 128 s., 225 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Individualizace v mateřské školeKomunikace v problémových situacích a Poradenská činnost učitele v mateřské škole.
Portmann, Rosemarie
100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí
Překlad: Bezděková, Alena
Portmann, Rosemarie
100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí
Překlad: Bezděková, Alena
Důvěru v sebe sama a ve své schopnosti si dítě buduje tím, že mu opakovaně dáváme pocítit, že je šikovné, zvládá věci kolem sebe… I rozvoj sociálních kompetencí stojí a padá s tím, jak k dítěti přistupují „jeho“ dospělí. Je dobré, pokud má dítě možnost v bezpečném prostředí „trénovat“ důležité dovednosti, z nichž sebedůvěra a sociální kompetence rostou. Ve školce se dítě učí vnímat své právo na respekt a povinnost chovat se s respektem k druhým a vyjadřovat své pocity a stát si za nimi. Dále buduje schopnost otevřeně a jasně zastávat vlastní názor, i když ostatní mají názor opačný, a zároveň respektovat názor druhých. Sebedůvěra a sociální kompetence mu pomáhají setkávat se s druhými lidmi otevřeně a uvolněně, férově vyjadřovat kritiku a snášet kritiku vlastní osoby, vyjadřovat svá přání a potřeby a dokázat říci ne.Rosemarie Portmann pracovala jako školní psycholožka ve Státním školském úřadu ve Wiesbadenu a přednášela pedagogiku na univerzitě ve Frankfurtu nad Mohanem.
brož., 128 s., 199 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty dětíHry a aktivity pro zkoumání emocí a Hry pro rozvoj emocí a komunikace.

Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol
Snaha o dokonalost, maximální bezpečí a optimální rozvoj potomkových schopností vede k vyčerpaným rodičům a přetíženým dětem. V reakci na takové děti a rodiče rozvíjí autorka koncept uvolněného rodičovství. Zabývá se například zacházením s emocemi, nasloucháním rodičovské intuici, vyváženým uspokojováním potřeb všech členů rodiny, pozorností, kterou děti potřebují, zvyšováním psychické odolnosti… Zjistíte, že spoustu věcí lze dělat méně vyčerpávajícím a více uspokojujícím způsobem, než jsme zvyklí a že i v dnešním městském prostředí lze dětem dopřát to, čeho měly vždy dostatek, a nyní jim schází: obyčejnou neorganizovanou hru a pohyb na čerstvém vzduchu.
Kniha vám pomůže k tomu, abyste si své rodičovství užívali. Aby ve vaší rodině vládla příjemná atmosféra a z vašich dětí vyrostli stabilní, pohodoví, citliví a zodpovědní lidé s rozvinutými vztahy a vazbami.
Mgr. et Mgr. Pavla Koucká je psycholožka. Působila na linkách důvěry, v současnosti pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Je autorkou mnoha článků a knih Výchova láskou (Portál, 2012) a Zdravý rozum ve výchově (Portál, 2014). Provozuje stránky www.skupinyprorodice.cz.
brož., 200 s., 315 Kč
Vílí býlí
Autor: Socha, Radomír
Ilustrace: Chupíková, Eva
Když holčička Janinka objeví na půdě babiččiny chaloupky starodávný ilustrovaný herbář, začnou se dít podivné věci. Herbář je totiž kouzelný a ukrývá v sobě neuvěřitelná překvapení. S pomocí víl se holčička dostane do čarovné říše víl a skřítků, kde zažije neobyčejná dobrodružství a pozná mnohá tajemství týkající se léčivých rostlin. Na konci každé z deseti krátkých kapitol jsou pro děti připraveny cvičné otázky, aby si připomněly zajímavosti a poznatky, které se v příběhu dozvěděly.
Radomír Socha pracuje v Biologickém centru AV ČR, publikoval několik odborných titulů o houbách. V Portále vydal knihu Zhoubné houby (2012).
váz., 112 s., 269 Kč

Osobnost předškolního pedagoga
Autoři: Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Publikace se zaměřuje na nejdůležitější pracovní nástroj pedagogů, kteří pracují v mateřské škole, na jejich osobnost. Otevírá řadu důležitých a aktuálních témat, jako jsou například inkluze, komunikace s rodiči, pedagogická diagnostika nebo týmová spolupráce, a prostřednictvím příkladů z praxe, výstupů z vlastních nebo převzatých výzkumů a otázek k sebereflexi vede pedagogy k tomu, aby zrekapitulovali svůj způsob práce, zamysleli se nad tím, co jsou jejich silné a slabé stránky a pokusili se sami najít oblasti, ve kterých mohou provést dílčí změny. 
Kniha je určena především předškolním pedagogům, učitelkám a učitelům mateřských škol, jako nástroj podporující kvalitní sebereflexi a profesní růst, dále ředitelkám a ředitelům mateřských škol jako soubor kritérií, ze kterých mohou vycházet při hodnocení svých zaměstnanců a případně při přijímání nových zaměstnanců, ale i jako studijní materiál pro budoucí učitele mateřských škol a jejich pedagogy. 
Mgr. Eva Svobodová a PhDr. Miluše Vítečková vyučují na PF JČU v Českých Budějovicích, obor učitelství pro MŠ. Autorsky se podílely na řadě publikací, například Do školky za zvířátky. Eva Svobodová je editorkou publikace Vzdělávání v mateřské škole a spoluautorkou knihy Metody dramatické výchovy v mateřské škole.
brož., 200 s., 339 Kč

Umění komunikace 

s dětmi

Autor: Ginott, Haim

Jak děti vychovávat, aniž bychom je ponižovali, hodnotit je, aniž bychom je soudili, vyjadřovat hněv, aniž bychom je zraňovali, jak uznat, co děti cítí, prožívají a co si myslí, aniž bychom jejich vnitřní svět zpochybňovali a sráželi jejich sebevědomí. Většině rodičů totiž navzdory nejlepší vůli a lásce, kterou ke svým dětem cítí, chybí rodičovské dovednosti, které se na žádných školách nevyučují. Samotná láska a selský rozum často nestačí, do výchovy je potřeba zapojit i rozum, nadhled a odstup dospělého, který se těmto dovednostem může naučit. Čtivý text spojuje moudrost s humorem, nadhled a odstup, ale i zkušenosti dětského psychologa s bohatou terapeutickou praxí.

 

Slovník speciální pedagogiky

Autor: Valenta, Milan a kol.

Speciální pedagogika je obor neustále se vyvíjející a k pochopení problematiky je třeba dobře se orientovat v rozsáhlé terminologii, která přesahuje obecné pedagogické názvosloví. Výkladový slovník nabízí abecedně řazená hesla s tím, že jednotlivé pojmy jsou doplněny terminologickými ekvivalenty v angličtině a němčině.
Knihu využijí zájemci o obor speciální pedagogiky, učitelé a studenti běžného učitelství, kteří si chtějí rozšířit povědomí o speciální pedagogice.

https://obchod.portal.cz/slovnik-specialni-pedagogiky/

Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž

Autor: Tučková Jitka

 Kniha je součásti cyklu logopedických textů určných dětem, které mají v řeči velké potíže, nejen výslovnostní. Publikace navazuje na knihu Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Ilustrované básničky sloužící k upevnění tupých sykavek Č, Š, Ž v různých pozicích ve slově respektují vývoj řeči a neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostré sykavky. V závěru je několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

https://obchod.portal.cz/rikanky-pro-upevneni-hlasek-c-s-z-/

 

 

 

 
Svobodová, Eva, Vítečková, Miluše a kol.
Osobnost předškolního pedagoga